|
Ulti
A játékot hárman játszhatják egy csomag 32 lapos magyar kártyával. A
játékban az egyik játékos lesz a felvevő, aki egyedül játszik a két
másik játékos - a védők - ellen. A felvevő célja, hogy a licit során az
általa bemondott vállalást teljesítse, a védőké pedig ennek
megakadályozása.
Bemondások
Adus vállalások esetén, ha valakinek a lejátszás elején a kezében van
egy színből a felső és a király, az 20-at, akinek ugyanez aduszínben
van 40-et mondhat be. (Egy játékos bemondhat akár több 20-at és a
negyvenet is egyszerre.) A játékban az érvényes 20-ak és a 40
automatikusan bemondásra kerülnek a lejátszás első körében, amint a
játékos letesz egy lapot. A bemondás önmagában még nem ér pontot. A
játékos csak akkor kapja meg ténylegesen a bempndásáért a 20, illetve
40 pontot, ha legalább egyszer a játék során ütött is!
Adus vállalások
Az aduszínt a felvevő határozza meg a lejátszás elején, az első hívás
előtt. Kivétel ez alól, ha az adu a piros, amit még a licitálás során
kell a vállalással együtt bemondani. Ennek az oka az, hogy a piros adus
vállalások értéke megduplázódik. (A licit szabályai szerint mindig
nagyobb vállalást kell mondani, de mivel a piros vállalás duplán
számít, így azzal lehet licitálni egy ugyanolyan vállalásra.) Minden
adus vállalást lehet piros színben is játszani. Az összetett vállalások
esetén ilyenkor a vállalás minden részének az értéke duplázódik.
Adus vállalások esetén a lapok rangsora felülről lefelé:
ász, X, király, felső, alsó, IX, VIII, VII
Egyszerű játék (parti)
Ebben a játékban az ászokért, a 10-esekért és az utolsó ütésért folyik
a küzdelem. Minden ász, 10-es és az utolsó ütés is 10 pontot ér. Egy
játékban így összesen 90 pont szerezhető. A pontok számát ezeken kívül
a fent említett bemondásokkal is lehet növelni. A felvevő akkor
teljesíti az egyszerű játékot, ha több pontot gyűjt össze, mint a két
védő együttvéve. Az egyszerű játékot csak önmagában vagy ultival együtt
lehet játszni.
40-100
Ebben a játékban a felvevő azt vállalja, hogy a kezében lévő 40-el
együtt legalább 100 pontot szerez a lejátszás során. Ekkor a 40-en
kívül más bemondás nem használható fel sem a felvevő, sem a védők
részéről. A felvevőnek azért, mert tényleges ütésekből kell
megszereznie a maradék 60 pontot, a védőknek pedig azért, mert itt nem
az a céljuk, hogy több pontot szerezzenek a felvevőnél, hanem csupán
az, hogy a felvevőnek ne legyen meg a 100-a.
20-100
Ebben a játékban a felvevőnek a kezében lévő 20-al kell megszereznie
100 pontot. a 40-100-hoz hasonlóan itt se lehet semmilyen más bemondás.
(Mivel ütésekből összesen 90 pont szerezhető, ez a játék azt jelenti,
hogy a felvevő legfeljebb egy 10-est vagy ászt vagy az utolsó ütést
szalaszthatja el.)
Ulti - A játék névadó vállalása, és egyben a legtöbbször játszott figura.
A felvevő arra vállalkozik, hogy az utolsó ütést az adu 7-essel fogja
elvinni. (Az ulti sikeres megjátszásához általában legalább 5 adu kell,
a 7-essel együtt, erős lapokkal 4 is elég lehet.) Ultit nem lehet
egymagában játszni. Ha a felvevő csak ultit vállal, akkor automatikusan
egy egyszerű játékot is kell játszani.
Durchmars
A felvevő itt arra vállalkozik, hogy a játékban mind a tíz ütést
elviszi. Ebben a játékban a védők nem mondhatnak bemondásokat, és a
felvevő is csak akkor, ha a durchmars mellett 40-100-at vagy 20-100-at
is vállal.
Terített durchmars
Ugyanaz, mint a durchmars, de az első ütés után a játék terített
lapokkal folyik tovább. Nem csak a felvevő terít, hanem a védők is,
azaz a második hívástól úgy folyik a lejátszás, hogy a játékosok látják
egymás lapjait is!
Összetett vállalások
Két vagy több vállalás csak akkor kapcsolható össze, ha a bennük
megjelölt célok függetlenül is teljesíthetőek. Ezért pl. nem lehet az
egyszerű partit összekapcsolni a 40-100-al, mert ha teljesül a 40-100,
akkor automatikusan teljesül a parti is. Viszont pl. az ulti minden
adus vállalással összekapcsolható, mert attól, hogy az utolsó ütést
viszi a felvevő az adu 7-essel, még nem biztos, hogy akár az egyszerű
játék is meglenne. Egyszerű játékkal összekapcsolt ulti esetén
hagyományosan csak az ulti-t mondja be a felvevő, de ezzel
hallgatólagosan az egyszerű játékot is vállalja. (A vállalások
pont-táblázatában ezért szerepel az ulti játék értékénél 4+1 pont.)
Adu nélküli vállalások
Adu nélküli vállalások esetén a lejátszás során nem számítanak a pontok, ezért a 10-es lap visszakerül a természetes helyére.
A lapok rangsora felülről lefelé:
ász, király, felső, alsó, X, IX, VIII, VII
Betli
A felvevő arra vállalkozik, hogy nem fog elvinni egyetlen ütést sem. Ez
azért nem egyszerű, mert ebben a játékban is kötelező a felülütés! A
betlinek három fokozata van: betli, piros betli, terített betli. Mivel a betliben nincs adu, a piros betli itt csak annyit jelent,
hogy a bemondás kétszeres értékű. A terített betli lejátszása hasonlóan történik a durchmarsnál leírtakhoz.
Szín nélküli durchmars
Gyakorlatilag megegyezik a rendes durchmarssal, a különbség csupán
annyi, hogy it nincs adu. Ennek a vállalásnak is létezik terített
változata.
Az vállalások pontértékei
A licit során a játékosoknak mindig magasabb pontértékű vállalást kell
mondaniuk, mint az aktuális licit. (Ez alól egyetlen kivétel az ulti,
aminek az értéke 4+1, azaz többet ér, mint 4 pont, de kevesebbet, mint
az 5 pontos betli.) Értelem szerűen a nehezebben teljesíthető
vállalások értéke nagyobb. A játék során a játéktér jobb alsó sarkában
folyamatosan láthatóak a lehetséges vállalások, beleértve az összes
lehetséges összetett vállalást is. Az aktuális licit kiemelt színnel
látszik, a már nem választható vállalások szürkítettek.
Az egyes vállalások egyedi pontértékei a következőek:
Adus vállalások
- Parti - 1 pont.
- 40-100 - 4 pont.
- Ulti - 4 pont.
- Durchmars - 6 pont.
- 20-100 - 8 pont.
- Terített durchmars - 12 pont.
Piros színben mindegyik vállalás dupla pontot ér.
Adu nélküli vállalások
- Betli - 5 pont.
- Piros betli - 10 pont.
- Terített betli - 20 pont.
- Szín nélküli durchmars - 12 pont.
- Szín nélküli terített durchmars - 24 pont.
A játék menete
Osztás:
A kezdő játékos 12, a másik két játékos 10-10 lapot kap.
Licit:
A
licit során dől el, hogy az adott játékban ki lesz a felvevő. A kezdő
játékos kiválaszt 2 lapot a kezében lévő lapok közül,
majd bemond egy vállalást. A két kiválasztott lap a talonba kerül. (A
talonba lévő lapokat a másik két játékos nem látja.) A következő
játékos felveheti a talont, de ekkor neki kell egy magasabb értékű
vállalást bemondania, és letennie egy új talont a kezében lévő immár 12
lapból. (Nem kötelező új lapokat letenni, akár ugyanazt a talont is
vissza lehet tenni.) A licit során a játékosok bármikor passzolhatnak,
ha úgy érzik, hogy a lapjuk alapján már nem tudnak nagyobb értékű
vállallást teljesíteni. Arra is van lehetőség, hogy egy játékos a saját
maga által letett talont vegye vissza - ha a másik két játékos közben
passzolt. A licit során bárki bármilyen vállalást bemondhat, akár olyat
is, amit biztosan elbukik. (Lehet mondani 40-100-at 40 nélkül, vagy
piros ulti-t piros 7-es nélkül is.)
Ha egymás után mindhárom játékos passzolt, a licit végetér, az utolsó,
legértékesebb vállalást bemondójátékos lesz a felvevő. A talont úgy
lehet kiválasztani, hogy a játékos ráklikkel a két kiválasztandó lapra,
(Ezek kiemelkednek a többi lap közül), majd a játéktér jobb alsó
sarkában lévő vállalás-listából kiválasztja a megfelelőt.
Lejátszás:
A licit után következik maga a játék, a lejátszás. A lejátszás ütésekre megy, és a felvevő hív először, utánamindig az,
aki az előző ütést elvitte.
Színre színt kell rakni, és a felülütés is kötelező. Színhiány esetén adut kell rakni. A lejátszási szabályok részletesen:
- Ha a hívott színből van magasabb lap, akkor azt kell rakni.
- Ha csak kisebb lap van a hívott színből, akkor azt kell rakni.
- Ha nincs lap a hívott színből, de van adu, akkor adut kell rakni.
- Ha nincs lap a hívott színből, és már ütöttek aduval, akkor lehetőség szerint nagyobb adut kell rakni.
- Ha már ütöttek aduval, és van lap a hívott színből, akkor a színből bármilyen lapot lehet rakni.
- Ha nincs lap se a hívott színből, se aduból, akkor bármilyen lapot lehet rakni.
A szín nélküli (adu nélküli) játékok esetén az adus szabályok természetesen nem élnek.
Elszámolás
A játék végén a megjátszott vállalás minden elemét külön értékeli a
program és ez alapján adnak át pontokat egymásnak a játékosok. Sikeres
vállalás esetén a vállalás értékét mindkét védő megfizeti a felvevőnek, bukott vállalás esetán pedig a felvevő fizet mindkét
védőnek. Tehát a felvevő a megjátszott vállalások kétszeresét nyerheti vagy bukhatja egy játékban.
Kontrázás
Az első körben a védőknek lehetőségük van kontrázni. Ezt akkor tehetik meg, amikor rájuk kerül a sor. A kontra
bemondásával kétszeresre emelhetik a vállalás értékét. Összetett
vállalás esetén lehetőség van a játék minden részének külön-külön
kontrázására. (Pl. egy gyenge lapokkal indított ulti esetén érdemes a
partit kontrázni, és így visszanyerni valamit az ulti árából.) Arra is
lehetőség van, hogy az előbb sorrakerülő védő csak az összetett
vállalás egy részét kontrázza, a társa pedig a többit. Kontrázni csak
addig lehet, amíg a védő nem rak le lapot! Az adus vállalások esetén a kontra közösen
számít, azaz, ha az egyik védő kontrázik, az vonatkozik a másikra is.
Adu nélküli vállalások esetén a védők csak a maguk nevében kontráznak.
Ha elhangzott kontra, a felvevőnek lehetősége van még az első kör vége előtt rekontrázni A rekontra a már kétszeresre emelt értéket
tovább duplázza, azaz összesen megnégyszerezi. A felvevő csak arra a részvállalásra mondhat rekontrát, amit a védők kontráztak.
A kontrázás ezek után folyhat tovább "szubkontra", "mordkontra" és "Fedák Sári" bemondásával. A mordkontrát a felvevő, a többit a
védők mondhatják be. A "Fedák Sári"-s részjáték értéke az eredeti játék 32-szerese lesz!
Ulti-buktatási különdíj
Bukott ulti esetén a védők az ulti díján felül még plusz 4 pontot is
kapnak. (Piros színben ez is duplán számít) A buktatási különdíjat a
kontrák nem drágítják, tehát egy bukott kontrázott ulti 12 (2x4 + 4)
pontot ér.
Csendes 100
Egyszerű játék esetén, ha valamelyik fél a bemondásokból és ütésekből
100 vagy több pontot szerez, a játék értéke megduplázódik. A védők
ütései itt is együtt számítanak, tehát ők együttesen is összehozhatják
a 100-at. A csendes 100-ba - a bemondott 20-100-al és 40-100-al
ellentétben - minden bemondás beleszámít. Mivel a csendes 100 a parti
értékét növeli, így vonatkoznak rá a partira bemondott kontrák is!
Csendes ulti
Ha valamelyik fél úgy szerzi meg az utolsó ütést az adu 7-essel, hogy
nem vállalt ultit, akkor csendes ultit teljesít. (A védők itt is együtt
számítanak.) A csendes ulti díja 2 pont. Ha az utlsó ütésben az adu
7-esen kívül más adu is van, akkor az bukott csendes ulti, aminek a
díja 4 pont. (A piros szín mindent dupláz.) A csendes ulti díját nem
befolyásolja a parti kontrája.
Feladás
A felvevő bármikor feladhatja a játékot. Ekkor automatikusan minden
rész-vállalást elbukik, és ha voltak már konták a játékban, akkor azok
is számítanak. Általában fel szokás adni az egyszerű parti vállalást,
mert ezzel ugyan bukik 2 pontot a felvevő, de hamarabb lehet helyette
valami izgalmasabb (és több pontot érő) figurát játszani a következő
leosztásban.
Jó szórakozást kívánunk!
|
|