|
Ulti játékszabály
A játék menete
A játék három részből áll, ezek
egymás után a következők: osztás, licitálás,
és a 10 körből álló lejátszás. A játék során mindig adott
egy irányítás, ami pozitív, azaz az óramutató
járásával ellentétes. A következő
játékos mindig a jobbkéz felőli, az előző
a balkéz felőli. Az egymás után következő
játékokban az előző játékbeli
osztó után következő játékos oszt, kivéve az elsőt, ahol
kisorsolják az osztót. A játék célja minél több pont gyűjtése,
amit vállalt feladatok teljesítésével, illetve az ellenfél által
vállalt feladatok elbuktatásával lehet kapni.
Az osztás
Az osztó megkeveri alaposan a paklit,
majd az előző játékossal emeltet. Ha nem emel,
amit a pakli tetejére mért enyhe ujjcsapással jelez,
akkor a következő játékosnak kioszt 12 lapot,
a rákövetkezőnek 10 lapot, és a maradék
az osztóé. Emelés esetén a következő
játékos 7 lapot kap, majd a soronkövetkezők 5-5
lapot, míg el nem fogy a kiosztandó pakli.
Licitálás
Mindig az a játékos
licitál, akinél 12 lap van. A licitálás előtt
kiválaszt a kezéből 2 lapot, lefordítva az
asztal közepére teszi, és elvállal egy feladatot,
ami a korábban bemondott legmagasabb licitekhez képest a
licittáblázatban
lejjebb található. A letett két lapot talonnak nevezik.
A következő játékosok nem kötelesek felvenni a talont,
ezt passz bemondásával jelzik. Egymás után elhangzó két passz
(ebbe az először licitáló legelső licitje nem számít
bele, ami Passz esetén a licittáblázat tetején található
licitnek minősül) után a legutolsó bemondást tevő játékos
választhat: felveszi a talont, vagy nem. Ha felvette a talont, akkor
kötelező új, nagyobb rangú bemondást tennie, és a licit folytatódik
a fenti szabályok szerint. Ha nem vette fel, akkor
még felüllicitálhatja magát, ha akarja (ez az önrablás).
Ő lesz a felvevő a továbbiakban, a másik két játékos a védőcsapat,
és az ő céljuk a lejátszás során elbuktatni a felvevő által vállalt
feladatok közül minél többet.
Licittáblázat
PONT
|
LICIT
|
csendes 100
|
csendes ulti
|
csendes durchmarsch
|
az adu színe
|
1
|
Passz
|
!!!! 2
|
2
|
3
|
felvevő
|
2
|
Piros Passz
|
!!!! 4
|
4
|
6
|
piros
|
4
|
40-100
|
-
|
2
|
3
|
felvevő
|
4+1
|
Ulti
|
!!!! 2
|
-
|
3
|
felvevő
|
5
|
Betli
|
-
|
-
|
-
|
nincs
|
6
|
Durchmarsch
|
-
|
-
|
-
|
nincs
|
8
|
40-100 Ulti
|
-
|
-
|
3
|
felvevő
|
8
|
Piros 40-100
|
-
|
4
|
6
|
piros
|
8
|
20-100
|
-
|
2
|
3
|
felvevő
|
8+2
|
Piros Ulti
|
!!!! 4
|
-
|
6
|
piros
|
10
|
Pirosbetli
|
-
|
-
|
-
|
nincs
|
10
|
Durchmarsch 40-100
|
-
|
2
|
-
|
felvevő
|
10
|
Durchmarsch Ulti
|
2
|
-
|
-
|
felvevő
|
12
|
Ulti 20-100
|
-
|
-
|
3
|
felvevő
|
12
|
Pirosdurchmarsch
|
-
|
-
|
-
|
nincs
|
14
|
Durchmarsch 40-100 Ulti
|
-
|
-
|
-
|
felvevő
|
14
|
Durchmarsch 20-100
|
-
|
2
|
-
|
felvevő
|
16
|
Piros 40-100 Ulti
|
-
|
-
|
6
|
piros
|
16
|
Piros 20-100
|
-
|
4
|
6
|
piros
|
18
|
Durchmarsch Ulti 20-100
|
-
|
-
|
-
|
felvevő
|
20
|
Pirosdurchmarsch 40-100
|
-
|
4
|
-
|
piros
|
20
|
Pirosdurchmarsch Ulti
|
4
|
-
|
-
|
piros
|
20
|
Terítettbetli
|
-
|
-
|
-
|
nincs
|
24
|
Piros Ulti 20-100
|
-
|
-
|
6
|
piros
|
24
|
Terített Durchmarsch
|
-
|
-
|
-
|
nincs
|
28
|
Piros Durchmarsch 40-100 Ulti
|
-
|
-
|
-
|
piros
|
28
|
Piros Durchmarsch 20-100
|
-
|
4
|
-
|
piros
|
28
|
Terített Durchmarsch 40-100
|
-
|
2
|
-
|
felvevő
|
28
|
Terített Durchmarsch Ulti
|
2
|
-
|
-
|
felvevő
|
32
|
Terített Durchmarsch 40-100 Ulti
|
-
|
-
|
-
|
felvevő
|
32
|
Piros Terített Durchmarsch 40-100
|
-
|
4
|
-
|
piros
|
32
|
Piros Terített Durchmarsch Ulti
|
4
|
-
|
-
|
piros
|
32
|
Terített Durchmarsch 20-100
|
-
|
2
|
-
|
felvevő
|
36
|
Piros Durchmarsch Ulti 20-100
|
-
|
-
|
-
|
piros
|
36
|
Terített Durchmarsch Ulti 20-100
|
-
|
-
|
-
|
felvevő
|
40
|
Piros Terített Durchmarsch 40-100 Ulti
|
-
|
-
|
-
|
piros
|
40
|
Piros Terített Durchmarsch 20-100
|
-
|
4
|
-
|
piros
|
48
|
Piros Terített Durchmarsch Ulti 20-100
|
-
|
-
|
-
|
piros
|
Az alapbemondások
Passz | adujáték, a pontértékek több, mint felét viszi |
1 pont |
negyvenszáz | adujáték, a felvevőnek 40-e van, és
ütésből szerez legalább 60 pontot | 4 pont |
ulti | adujáték, az adu hetessel kell a 10 körben ütni.
Ha nincs kombinálva semmivel, a passzt is játszák. Bukása esetén
még egyszer le kell vonni a pontértékét, amit a piros szín dupláz,
a kontrák nem. Az első levonást persze duplázzák a kontrák is. |
4 pont |
betli | adu nélküli játék, a felvevő vállalja, hogy nem üt semmit |
5 pont |
durchmarsch | felvevő vállalja, hogy mindent üt. Aduszín a táblázatból. |
6 pont |
húszszáz | adujáték, a felvevőnek 20-a van, és
ütésből szerez legalább 80 pontot | 8 pont |
piros | nem önálló bemondás, prefix. Duplázza a nem terített
durchmarsch bemondások pontjait, és adujátékban színt jelöl | x 2 |
terített durchmarsch | felvevő vállalja, hogy mindent üt. Aduszín a táblázatból.
terítés van a 2.kör elején, csak a felvevő! |
24 pont |
Lejátszás
Lényegében kétféle lejátszás van: adujáték és adu nélküli játék.
Adujátékban az azonos színekben a lapok csökkenő sorrendje:
ász, 10, király, fölső, alsó, 9, 8, 7
Adu nélküli játékban az azonos színekben a lapok csökkenő sorrendje:
ász, király, fölső, alsó, 10, 9, 8, 7
Adott egy részbenrendezés a lapok között. Ez a fenti szabályok definiálják,
illetve adu és nem adu lap esetén az adu nagyobb.
A lejátszás tíz körből áll. Egy kör során mindhárom játékos egymás után
kitesz 1-1 lapot e szabályok szerint: ha valakinek a kezében van az
elsőként hívott lap színéből, akkor olyan színűt kell tenni, ha nincs,
akkor adut (adujátékban persze), ha az sincs, akármilyen lapot tehet.
Amennyiben a fenti szabályok betartása mellett tudunk nagyobbat tenni,
akkor azt kell csinálni.
Ha nem tettek adut, a legmagasabb, az adott körbeli első lap színében
tett legnagyobb gazdája üt, egyébként meg a legmagasabb adut tevő
játékos. A következő kört ő kezdi.
Az első kör
Itt a felvevő kezd. Adujátékban, ha már kiderült az aduszín, csakis ebben
a körben az éppen lapot tevő játékos bemondhatja a béláit. Ezek azonos
színbeli, egy kézben lévő király-fölső lappárok, melyeket pontértékük
összegzés nélküli bemondásával jelzünk, amelyek adu színben 40, más színben
20 pontot érnek. Nem adu bélák esetén tilos a színeikre utaló információt
közölni. A többi pont ütésekből származik, uis a zsírok és az utolsó
ütés megnyerése 10-10 pontot ér. A védők pontjaikat közösen szerzik,
mindhárom játékos bélái csak akkor adódnak a pontjaikhoz, ha az ellenfél
elvesztett már egy kört. (És azt nem egy másik ellenfél nyerte) Adu nélküli
játékban nincsenek pontok, itt természetesen tilos a bélákat bemondani.
Minden felvétel esetén az adu színe leolvasható a táblázat oszlopából, ha van.
Ha egy licitnél a felvevő szó szerepel, akkor a színt a felvevő definiálhatja
az első kör elején, még a lapjának megmutatása előtt. Ha pirosat mond,
akkor az önrablás. Ha nem mondott aduszínt, akkor a következő játékos
köteles megnevezni az aduszínt, adujátékban persze, a piros szín itt is
a felvevő önrablásának minősül.
Kontrázás
Tulajdonképpen az első kör része. Ez egy párbeszéd az éppen soronkövetkező,
esetleges béláit már bemondó ellenjátékos és a felvevő között, a másik
védő köteles ezalatt csendben nyugtonmaradni. Egyes, a védő által
kiválasztott részfeladato(ka)t a felvevő bemondásaiból (vagy akár mindet) a
kontra pontértékben dupláz, az esetleges sikeres buktatás reményében. Ekkor
a kontrázott felvételek tetszőleges részét a felvevő (rabló) rekontrázhatja,
ismételten duplázva azok pontértékét, vagy továbbengedheti a játékot. Eztán
a védő által mondható további kontrák: szubkontra, hirschkontra, anyucicája...
A felvevő által mondható kontrák: mordkontra, fedáksári, kismalac, stb.stb.
A betli és a durchmarsch részfeladat kivételével minden kontra a másik
védő esetében is szorozza a pontszámot, így, ha a másik védőre kerül a sor,
ő az éppen soronkövetkező kontrákat mondhatja már.
Csendes bemondások
Csendes 100: legalább 100 pont esetén van, hogy mely liciteknél,
az első táblázatban leolvasható, és 80-90 ütésből szerzett pont meg legalább
egy bemondott húsz esetén duplán számít, ekkor csendes 20-100 teljesült.
A !!!!-es licitek esetén teljesülésekor a passzjátékért kapott pontokat
nem írjuk. Ennél a 4 licitnél az ultira adott kontrák nem szoroznak,
csak a passzra adottak. Minden más licitnél a csendes bemondás(oka)t
a legnagyobb kontra pontértéke szorozza, az alábbi két csendes
bemondásnál is.
Csendes ulti: a táblázatból leolvasható, mely licitek során
teljesülhet. Ha valaki az utolsó körben az adu hetessel üt, akkor megnyerte
az ezért járó pontot. Ha kiteszi, és ellenfél (vagy partner!) üti,
akkor bukik (és védők esetén a partner is!), és a táblázatban látható pontot
még egyszer, kontrák nélkül le kell vonni. Elbukni csak a 10 körben lehet.
Csendes durchmarsch: valakinek az ellenfele(i) zsinórban nem üt(nek)
tízszer, akkor teljesült, és a táblázatban írt pont jár érte. Ha a 10
körben egy ellenfél üt, akkor el lett bukva.
Terítés
Ha a felvevő terített bemondással nyerte a licitet, akkor a második kör elején
leteríti a lapjait az asztalra.
Drop
Ez a játék feladása. Még az első kör megkezdése előtt a vállalt licit
kontrázott alappontjainak kifizetésével lejátszás nélkül feladhatja a
játékot (azaz pl. passz esetén 2-2 pontot fizet a védőknek.)
Eredmények kifizetése
A játék végén kifizetés történik. Tehát a teljesített játékok pontértékeiből
kivonva a bukott játékokéit, ezt az előjeles összegeket kapja meg külön-külön
minden egyes védőtől, s ezeket le kell vonni tőlük (Vigyázat, előjeles
érték :). Persze kontráktól
függően különbözőt is fizethetnek a védők, (vagy a felvevő) hiszen egy
betli kontra itt-semmi ott -10 pontot jelent az első, -5 pontot a második
védő számára.
Jó szórakozást kívánunk!
|
|
|